(Zlo)upotreba javnih sredstava - Čija je, zaista, "Herceg televizija"?

(Zlo)upotreba javnih sredstava – Čija je, zaista, “Herceg televizija”?

„Ne veličam sadašnju vlast, ali mislim da samo slijepac ne može da vidi šta se radi u Trebinju i da se Trebinje gradi. Ja mislim da mi (mediji) treba da pokažemo svijetlu stranu Hercegovine“, ovako svoju ulogu u medijskom svijetu vidi Đorđe Bjelaković, direktor Herceg televizije, privatne medijske kuće čije je sjedište u Trebinju, a za koju se spekuliše da iza nje zapravo stoji Luka Petrović, gradonačelnik ovog grada i generalni sekretar Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD).

Dodik i Petrović u posjeti "Herceg televiziji" (FOTO: HercegTV)

Ako je suditi prema izjavama koje su za „Direkt“ dali direktor Bjelaković, te vlasnik ove TV kuće Vladan Mastilović, „Herceg televizija“ je nezavisni medij koji nema nikakve veze sa lokalnom vlašću, odnosno SNSD-om. No, činjenice kažu drukčije.

„Herceg televiziju“ krajem prošle godine kupila je firma „Hercsoft“ čiji je vlasnik spomenuti Vladan Mastilović, inače brat Milutina Mastilovića, odbornika SNSD-a u trebinjskoj Skupštini. „Hercsoft“ je osnovan 20. oktobra 2017. godine, da bi ubrzo nakon toga kupio „Herceg televiziju“. Đorđe Bjelaković postao je njen zvanični direktor 5. januara ove godine.

Sa promjenom vlasnika, i sama televizija doživjela je drastičnu promjenu. Uređivačka politika ovog medija svela se na upadljivo pozitivnu promociju svega što radi Gradska uprava u Trebinju na čelu sa gradonačelnikom Lukom Petrovićem, a nisu im strani ni medijski obračuni sa pojedincima koji nisu podobni aktuelnoj lokalnoj vlasti. Reklo bi se, potpuno u skladu sa medijskom vizijom direktora Bjelakovića, iz uvoda ovog teksta. Promijenjen je čak i logo televizije koji je godinama bio u plavoj boji – slučajno ili ne, obojen je u crveno.

Jasan vjesnik „crvene revolucije“ u „Herceg televiziji“ bilo je i gostovanje predsjednika Republike Srpske i SNSD-a Milorada Dodika koji je u prostorije ove TV kuće došao u društvu Luke Petrovića. Dočekani su hljebom, solju i prigodnim poklonima, ali i prigodnim pitanjima. Tako je u anale novinarstva ušlo pitanje novinarke upućeno Dodiku u video intervjuu: „Recite nam koga će SNSD kandidovati na predstojećim izborima, ko će biti novi predsjednik Republike Srpske?“.

Zaposleni „na dvije stolice“

Ipak, najčvršći dokazi o direktnoj povezanosti „Herceg televizije“ sa Gradskom upravom Trebinja leže u dokumentima. A dokumenti kažu da su dva uposlenika ove televizije, direktor Đorđe Bjelaković i Vesna Đurić, do aprila ove godine imali ugovor u Gradskoj upravi Trebinja iako su već uveliko radili na „Herceg televiziji“. Naime, njih dvoje dobili su posao u kabinetu Luke Petrovića ubrzo nakon što je on preuzeo vlast u Trebinju. Radili su poslove u Službi za odnose sa javnošću – kontaktirali su sa novinarima, a Bjelaković je i fotografisao za potrebe gradskog sajta. Međutim, Gradska uprava je tada tvrdila da su oni volonteri, jer je na snazi bila zabrana primanja novih radnika zbog prekomjernog broja zaposlenih. No, kako „Direkt“ saznaje, oni su mjesecima bili zaposleni po ugovoru o autorskom djelu za šta su mjesečno primali po 600 maraka.

Đorđe Bjelaković za naš portal je rekao da je „povremeno imao ugovor o djelu“ u Gradskoj upravi, ali nije potvrdio da je imao ikakav angažman otkad je sjeo u direktorsku fotelju „Herceg televizije“.

- Ja bih volio da vidim taj ugovor, jer bih onda mogao da odem tamo i da tražim platu. Garantujem vam da nisam zaposlen u Gradskoj upravi. Vjerujte, da sam imao, sigurno ne bih došao ovdje, jer ipak je to koliko toliko sigurnije, a ovdje vam je mnogo veća briga. Povremeno radim u GU ako me pozovu kao fotografa da im nešto fotografišem. Ovdje sam prijavljen na puno radno vrijeme, moja plata je 500 maraka – ustvrdio je Bjelaković za naš portal.

Đorđe Bjelaković i Luka Petrović (FOTO: Trebinje 059)

No, zanimljivo je da je Bjelaković u ugovoru o autorskom djelu sa Gradskom upravom vođen sa zvanjem ekonomski tehničar, pa nije jasno na kakve veze poslovi fotografa imaju sa tim i zbog čega im je, uopšte, bio potreban.

„Zahtjevom ću te, zahtjevom ćeš me“

Zvaničnu potvrdu o tome zašto su angažovali Vesnu Đurić i Đorđa Bjelakovića iz Gradske uprave nismo uspjeli da dobijemo. I ne samo da nismo dobili zvanične odgovore na pitanja kako je ovaj dvojac zaposlen, po kom ugovoru, na koji period i sa kojom stručnom spremom, već smo doživjeli svojevrsni presedan - umjesto odgovora na naš zahtjev, Gradska uprava je nama poslala zahtjev: „Molim Vas da nam dostavite Rješenje o registraciji medijske kuće.“

Iako smo, u telefonskom razgovoru, službenici za odnose sa javnošću Gradske uprave Slađani Gajić pojasnili da su na memorandumu, na kom smo poslali pitanja, jasno naznačeni naš JIB i broj iz sudskog registra, koji potvrđuju da smo pravno lice, ona je rekla da „nema vremena da provjerava svaki medij“. Na našu konstataciju da smo informaciju mogli tražiti i kao fizičko lice, jer nam to Zakon o slobodi pristupa informacijama omogućuje, ona je rekla da nam ne može dati podatke kao fizičkom licu, te da će, nakon što pošaljemo traženo rješenje, razmotriti da li će nam je i tada dati. Dakle, Gradska uprava je na ovaj način odbila da postupi po zakonu i proslijedi nam tražene informacije.

Vlasnik „Herceg televizije“ Vladan Mastilović za „Direkt“ je ustvrdio da nije upoznat da su neki od radnika ove medijske kuće imali ugovore u Gradskoj upravi.

Finansije od marketinga

Prema Bjelakovićevim riječima, „Herceg televizija“ ima šest stalno zaposlenih i jedno lice na ugovoru o djelu, a finansira se isključivo od marketinga.

- Sav marketing koji mi radimo je transparentan, ne radimo ništa na crno, ne primamo nikav novac kešom na ruke, to radnici Herceg televizije mogu potvrditi. Zadao sam sebi da ta televizija opstane – rekao nam je Bjelaković.

U ostvarenju tog zadatka značajno mu pomažu Gradska uprava, „Elektroprivreda“ i „Hercegovinaputevi“. Od prva dva direktnim sporazumom „Herceg televizija“ za oglašavanje je u martu ove godine dobila po 6.000 maraka za samo nekoliko dana, dok je od „Hercegovinaputeva“ za emitovanje čestitki krajem prošle godine dobila 1.000 maraka.

(Zlo)upotreba javnih resursa – oprema na revers

U „pomoć“ „Herceg televiziji“, nakon promjene vlasnika, uključila se i Javna ustanova Kulturni centar Trebinje. Novu kameru, zajedno sa pratećom opremom, koju je dobio kada je Turska agencija za saradnju i koordinaciju (TIKA) obnovila njegove prostorije i opremu, Kulturni centar ustupio je na korištenje ovoj TV kući. Direktorica KC-a Branka Sarić za naš portal kaže da se radi o “poslovno-tehničkoj saradnji”, odnosno da su kameru pozajmili u zamjenu za promociju njihovih manifestacija na ovoj televiziji.

- S obzirom na to da Kulturni centar posjeduje tri kamere, bili smo u mogućnosti da odgovorimo zahtjevu Herceg televizije i da povremeno ustupimo jednu kameru, a Herceg televizija se obavezala da snima manifestacije koje se organizuju u Kulturnom centru i da emituje priloge o ovim manifestacijama kroz svoj program. Pomenutu kameru ustupamo povremeno na osnovu reversa, a međusobne obaveze regulisali smo ugovorom o poslovno-tehničkoj saradnji  – navela je Sarić u svom odgovoru za „Direkt“.

Revers Kulturnog centra

Iako pozajmljivanje opreme koja je u vlasništvu javne ustanove na korištenje jednoj privatnoj firmi u najmanju ruku nije uobičajeno, Sarić kaže da ne vidi ništa sporno u ovom potezu. Na naše pitanje da li je ranije KC nekom privatniku pozajmljivao svoju opremu, Sarić je rekla da nije.

Međutim, ono što je još zanimljivo u ovom slučaju jeste to što je Sarić navela kako je „Herceg televizija“ zahtjev za pozajmljivanjem opreme KC-u uputio 15. marta, a naš portal je još u januaru saznao da ova medijska kuća pozajmljuje navedenu opremu.

Mastilović: Nemam veze sa politikom

Vlasnik „Herceg televizije“ Vladan Mastilović za „Direkt“ je negirao bilo kakvu povezanost ove medijske kuće i firme „Hercsoft“ sa gradskom vlasti i SNSD-om.

- Nemam ja nikakvu povezanost sa SNSD-om, moj brat se bavi politikom, ja se bavim privatnim biznisom, nemam šta reći na tu temu – rekao je Mastilović.

Vladan i Milutin Mastilović (FOTO: privatna arhiva)

Budući da je „Hercsoft“ registrovan kao firma za računarsko programiranje, logično pitanje koje se nameće je: Otkud, onda, u poslu sa medijima?

- Već duže vrijeme sam u svijetu medija, imao sam i svoj portal, da ne pominjem sad koji. Radio sam programerske poslove za portale na lokalu i Balkanu, vidio sam kako sve to funkcioniše – ustvrdio je Mastilović.

Na pitanje kako to da je firma osnovana u oktobru, da bi nakon svega dva mjeseca kupila „Herceg“, Mastilović kaže da se „potrefio trenutak“.

- Poznavao sam se sa Papovićem, potrefio se idealan trenutak za to, čovjek je slabo poslovao u toj firmi i nije bilo previše skupo. Kupio sam je za mnogo manje od cifre koja se spominjala u medijima (400.000 maraka, op. aut.) – naveo je Mastilović za „Direkt“.

Inače, Mastilović je i suvlasnik firme za programiranje „Softiko“ iz Trebinja koja je krajem prošle godine direktnim sporazumom dobila 4.250 maraka od Grada Trebinja za internet aplikacije „Gradsko oko“ i „E smrtovnice“. Mastilović kaže da je to malo novca za ove aplikacije, te da ih je, praktično, „poklonio Gradu u odnosu na stvarnu cijenu koju ima tako ozbiljan servis“.

Crveno medijsko nebo istočne Hercegovine

Osim „Herceg televizije“, koja ima i svoj portal, u Trebinju trenutno djeluje oko 15 internet portala. Na prste se mogu izbrojati oni čija uređivačka politika nije u potpunosti naklonjena gradskoj vlasti i SNSD-u. Na naše pitanje kako vidi medijsku sliku istočne Hercegovine, da li su neki portali nastali pod direktnim uticajem vladajuće partije na lokalnom nivou i koliko su objektivni, Đorđe Bjelaković kaže:

„Neki vjerovatno jesu nastali iz politike. Teško je reći koliko objektivnu sliku prenose. Realnu sliku možete imati samo kada dođete, vidite svojim očima i čujete svojim ušima.“

A kome vi vjerujete?

*Tekst je proizveden u okviru medijskog pool-a Mreže ACCOUNT (Antikorupcijska mreža organizacija civilnog društva)*

Close