HET daje više od 35.000 maraka za medijsku promociju

HET daje više od 35.000 maraka za medijsku promociju

Iako su napravile gubitak od 24,3 miliona maraka, „Hidroelektrane na Trebišnjici“ planiraju da daju 35.100 maraka za usluge medijskog predstavljanja na TV stanici sa nacionalnom pokrivenošću.

Gordan Mišeljić i Ilija Tamindžija

Kako stoji u objavljenom tenderu, navedenu sumu HET je spreman da plati za tri gostovanja direktora ili drugog predstavnika ovog preduzeća, te za 20 priloga sa terena i emitovanja 100 čestitki obavještenja i oglasa.

Igor Vukajlović iz Udruženja građana „Tender“ za „Direkt“ kaže da je pitanje koja je uopšte svrsishodnost ulaganja u ovakvo oglašavanje. Između ostalog, posebno je zanimljivo to što je tender raspisan u trenutku kad se bliže izbori i ubrzo nakon što je zvanično saopšteno da je direktor HET-a Gordan Mišeljić potencijalni kandidat za Predstavnički dom Parlamenta BiH ispred Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD), a izvršni direktor za proizvodnju i tehničke poslove HET-a Ilija Tamindžija kandidat za NSRS ispred iste stranke.

- Pitanje je same svrsishodnosti praćenja direktora koji se tako, u stvari, promoviše pred izbore. Osim toga, HET ima polumonopolistički položaj u svojoj djelatnosti, on nema konkurenciju, pa da se treba promovisati. Ne znam šta će HET ostvariti reklamiranjem u Banjaluci. Ako će obavještavati svoje potrošače, to ide putem saopštenja koje svi svakako objave, a ne vidim ni svrhu njihovih čestitki za praznike – ističe Vukajlović.

Direktor HET-a Gordan Mišeljić, pak, ima svoje objašnjenje o ulaganju ovolikog novca u medijsku promociju.

- S obzirom na to da radimo ogromne investicije u Trebinju i želimo nešto da napravimo za grad, trebamo to i medijski propratiti. Maksimalno pokušavamo da radimo, ali moramo to i prezentovati. Maksimalno se trudimo da radimo korektno i po svim zakonskim standardima, a često smo na meti kritika zbog nekih razloga meni neznanih, zato i mi želimo da imamo neki glas i kažemo tako i tako – kazao je Mišeljić za „Direkt“.

No, on nije uspio da nam objasni šta je konkretan efekat ulaganja u medijsku promociju, odnosno kakve će beneficije ona donijeti HET-u čija je djelatnost proizvodnja električne energije i koje, stoga, nema konkurenciju na domaćem tržištu.

- Mislim da imamo konkurenciju, to uopšte nije jednostavan sistem, veoma teško mi je da vam objasnim preko telefona. Tu ima pet preduzeća koja proizvode električnu energiju, daju neke svoje planove, imate TE kakve imate, nekad nas potiskuju zbog niske cijene električne energije, nekad vas guraju zbog izuzetno visoke cijene električne energije. Konkurencija su okolne elektroprivrede koje kupuju struju od nas ili prodaju tu istu električnu energiju, ali to nije pitanje za ovo preduzeće, nego za Elektroprivredu RS – zaključio je Mišeljić.

Uslovi za ponuđače

Zanimljivo je i to što se u tenderu traži da TV stanica u svojoj ponudi, osim u Trebinju, mora imati zemaljsku pokrivenost u Banjaluci, Doboju i Bijeljini, a Mišeljić nije objasnio ni šta će medijska promocija baš u ovim gradovima značiti za HET.

Iz navedenog je evidentno da će HET dati 35.100 maraka samo za promociju svojih investicija u istočnoj Hercegovini, a da pritom nema nikakvu finansijsku dobit.

Mišeljića smo pitali i za tenderom predviđena gostovanja direktora i predstavnika preduzeća u TV emisijama, koja bi, upravo zbog spomenutih investicija HET-a, i Tamindžiji i njemu neizbježno donijela promociju i kao kandidatima SNSD-a. Međutim, Mišeljić je rekao da više nema vremena za razgovor, jer mora na sastanak.

Uslovi tendera eliminišu određene TV stanice

Uslovi za ponuđače u ovom tenderu ne idu na ruku pojedinim TV stanicama. Tako HET, između ostalog, traži TV stanicu koja ima kvalitetnu pokrivenost regionalnih centara Banjaluka, Doboj, Bijeljina i Trebinje, koje izdaje Regulatorna agencija za komunikacije (RAK), što automatski eliminiše BN i Elta televiziju kao potencijalne ponuđače.

Vlado Trišić, vlasnik BN televizije, za „Direkt“ kaže da je zanimljivo to što je još prije pet mjeseci njegova televizija od RAK-a dobila dozvolu za zemaljsko emitovanje, ali ih je upravo HET spriječio u njegovoj realizaciji.

- HET, kao vlasnik kome smo uputili zahtjev za stub na Leotaru, nije se udostojio da nam čak ni odgovori na upit. Tako da zemaljsku pokrivenost u Trebinju imaju samo javni servisi i Alternativna televizija – ističe Trišić i dodaje da je 31.500 maraka mnogo novca za tražene usluge u ovom tenderu HET-a.

Osim toga, u ovom postupku javne nabavke biće sprovedena e-aukcija što, prema riječima Igora Vukajlovića, otvara prostor za namještanje posla određenom ponuđaču.

- Kad svi daju svoje ponude na e-aukciji, one se unesu u sistem i određeni ponuđači mogu da spuštaju svoje ponude što više mogu – objašnjava Vukajlović za „Direkt“.

Sličan tender prije dvije godine za ATV

Slučajno ili ne, prije dvije godine, sa svega mjesec dana razlike, HET je raspisao sličan tender za medijsku promociju vrijedan 28.080 maraka, a dobila ga je Alternativna televizija.

To je, takođe, bio period prije izbora, tada lokalnih, na kojima je Gordan Mišeljić, kao nosiloac liste SNSD-a, osvojio oko 3.700 glasova i ušao u Skupštinu Grada Trebinja. Mediji su tada pisali da u istočnohercegovačkim opštinama nije zabilježeno da je neki odbornik dobio toliki broj glasova.

Poređenja radi, u protekle dvije godine HET je za ostalo reklamiranje i oglašavanje izdvojio ukupno 24.226 maraka, što je sve skupa manje nego navedeni tender koji je dobila ATV. Novac za oglašavanje HET je u tom periodu dao Radio Bileći, Radio Nevesinju, Radio Trebinju, Radio Koroni, RTRS-u, Herceg televiziji, Nezavisnim novinama, Presu, ali i Klubu studenata Fakulteta političkih nauka u Banjaluci. Za sve njih HET je pojedinačno izdvajao najviše 1.700 KM, dok je sama Herceg televizija dobila 15.784 marke. „Direkt“ je ranije pisao o povezanosti ove trebinjske televizije sa lokalnom vlašću u Trebinju, odnosno SNSD-om.

Ko će dobiti 35.100 maraka za medijsku promociju HET-a biće poznato 16. jula, kada je krajnji rok za dostavljanje ponuda.

*Tekst je proizveden u okviru medijskog pool-a Mreže ACCOUNT (Antikorupcijska mreža organizacija civilnog društva)*

Diplomirala žurnalistiku na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu.

Close